World Editors: Die Verbreitung von Büchern in einer globalen und digitalen Perspektive

World Editors (Gustavo Guerrero, Benjamin Loy und Gesine Müller)Welche Rolle spielen der Buchmarkt, Ver­lags­häu­ser, Über­setzungs­poli­ti­k, Li­tera­tur­mes­sen und Archi­ve bei der Ver­brei­tung von Bü­chern über na­tio­nale Gren­zen hin­weg? Und: Wel­che Rol­le spielt die Di­gi­ta­li­sie­rung für die Struk­tur der Tex­te, ihre Zir­ku­la­tions- und Re­zep­tions­wege so­wie ihre Archi­vie­rung? Ein im Open Access verfüg­ba­rer Sammel­band von Gus­ta­vo Guerre­ro, Ben­ja­min Loy und Ge­sine Mül­ler wid­met sich diesen Fra­gen. Er trägt den Ti­­tel World Edi­tors. Dy­na­mics of Glo­bal Pub­lishing and the La­tin A­me­ri­can Case bet­ween the Ar­chive and the Di­gi­tal Age.

Zu Lateinamerika als Paradigma der Weltliteratur heißt es in der Einleitung:

This book trains its vision of processes of global publishing and World Literature on the specific case of Latin American literature as Latin America represents, paradigmatically, the problems and prospects of a global perspective on cultural processes, and on literary circulation in particular. This paradigmatic function stems from several factors: first, the construction of Latin America –more than any other region of the world –as a geographic, cultural, and political space has taken place against the backdrop of Western processes of projection and designation. […] Second, compared with the substantially more eterogeneous cultural spaces of, for instance, Eastern Europe, Asia, and Africa, Latin America provides an exemplary object of research due to its linguistic, historical, and cultural similitude and consistency. Further, the temporal focus of the book between the so-called boom ofLatin American Literature and the present allows for a relatively exact expositionof the intensified global reception after 1959 in all of its stages […]. And third, in the context of the acceleration phase of globalization that began in the 1980s, the example of Latin America is an excellent one for observing the processes of dynamization in the marketing of culture and literature […]. (3)

Insgesamt 26 Beiträge widmen sich diesem Thema. Ein ganzer Block konzentriert sich dabei auf (World) Literature in the Digital Age:

  • Carolina Gainza (Universidad Diego Portales): Nuevos escenarios literarios: hacia una cartografía de la literatura digital latinoamericana. 331
  • Tobias Kraft (Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften): Reading in the Digital Age: Innovation, Failure and the Prospects of Digital Philology 351
  • Christoph Müller (Ibero-Amerikanisches Institut Berlin): Between Digital Transformation in Libraries and the Digital Humanities: New Perspectives on Librarianship 379
  • Christoph Bläsi (Johannes Gutenberg-Universität Mainz): Automation Approaches to Book Licensing: Business Studies and Information Science Aspects of a Phenomenon from Literary Life 385
  • Yvette Sánchez (Universität St. Gallen): El imparable crecimiento de los microformatos literarios digitales 403

Es handelt sich um Band 8 der Reihe Latin American Literatures in the World / Literaturas Latinoamericanas en el Mundo bei De Gruyter. Er ist 2021 erschienen und hier verfügbar: https://doi.org/10.1515/9783110713015

Natürlich findet man den Band auch über das FID-Suchportal: http://fid-romanistik-dev.sub.uni-hamburg.de/Record/1743953127

Abbildung: degruyter.com. Die Abbildung steht  unter einer CC BY-NC-ND Lizenz. BY-NC-ND 4.0 license

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert